Välkommen!

Som kristen får jag ofta agera försvarsadvokat. Jag ska förklara varför jag tror på en skapande och personlig Gud. Varför är det så? Varför är det inte den som förnekar Gud som får förklara en sådan remarkabel ståndpunkt? Om jag skulle hävda att jorden inte är rund så är det jag som får förklara mig, inte de som säger tvärtom.

Likt Paulus utgår jag från att alla som säger att Gud är fejk har fel. Den verkliga världen är Guds, allt annat är overkligt.

2011-04-05

Brottsproblematiken



Brottsstatistiken visar att invandrare är överrepresenterade bland de som döms. Har du hört det förrut? Det är ett mantra som upprepats så många gånger att man inte behöver undersöka siffrorna bakom. Fast jag gjorde det ändå och det är inte så enkelt som vissa partier och fikarumsdiskussioner vill göra gällande.

Det man kan se är att marginaliserade grupper är överrepresenterade, dvs människor som inte fått möjlighet att komma in i samhället. Det gäller både svenskar och invandrare. Sedan kan man se att invandrare har det svårare att få möjligheten att komma in i sociala sammanhang. De som förenklar tillvaron säger att det beror på att invandrare inte VILL intergreras. Det påståendet är varken bevisat eller ens särskilt troligt. Att man inom en viss grupp gärna umgås med "de sina" är inget konstigt och innebär INTE att man inte vill få möjlighet till jobb och social samvaro.

Om man vill peka ut speciella grupper då det gäller brottsstatistik så kan man först börja med att peka ut männen. 80% av alla brott begås av män. Efter det så kommer gruppen som lever i utanförskap. Eftersom invandrare inte tillåts komma med i "gänget" så är det inte konstigt att utländska män syns i statistiken.
Den enda logiska lösningen är att intergrera invandrare så snabbt och bra som möjligt. Att inte tillåta utanförskap och segregering. Vi måste se att felet inte
ligger hos den som blir marginaliserad utan i den sociala struktur som tillåter marginalisering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar