Välkommen!

Som kristen får jag ofta agera försvarsadvokat. Jag ska förklara varför jag tror på en skapande och personlig Gud. Varför är det så? Varför är det inte den som förnekar Gud som får förklara en sådan remarkabel ståndpunkt? Om jag skulle hävda att jorden inte är rund så är det jag som får förklara mig, inte de som säger tvärtom.

Likt Paulus utgår jag från att alla som säger att Gud är fejk har fel. Den verkliga världen är Guds, allt annat är overkligt.

2011-04-04

Gud vill inte att du ska tro på honom...

...Han vill att du älskar honom.



Ibland önskar man att Gud skulle skriva sin autograf på himlen i eldskrift bara så att man kunde vara säker på hans existens. Men så tänker jag att Gud är som en förälskad tonåring. Han vill ha min kärlek, min fullständiga tilltro och längtan. Dundrande torndönar och eldskrifter kanske skulle imponera, kanske rent av skrämma till lydnad och underlägsenhet. Men det är inte vad Gud vill. Gud vill att jag älskar Honom.

Det låter helt sjukt att universums skapare skulle vara intresserad i oss människor. Vi som gör vårt allra bästa för att ignorera Honom. Det gör det inte mindre intressant att fundera över vad Han kan ha för planer för oss :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar